Column: Slechte slogans

zorgen voor rommel

Inmiddels kunnen we niet meer over straat zonder ze te zien: bedenkelijke slogans. Vaak zijn die slogans dan ingezonden voor onze site slechteslogans.nl. Ze staan op vrachtwagens, gevels, busjes of reclameborden. Kijk daar, de vrachtwagen met ‘ferry-very-good’, het klussersbusje met ‘Oost West… A(lle)s Best!’ en een reclamebord met ‘BoxSpring je bed uit!’. Tenenkrommend? Vaak. Lachwekkend? Minstens net zo vaak. Zijn die ‘slechte slogans’ van ons eigenlijk wel zo slecht? We zochten het uit.

Door Christine Liebrecht en Tefke van Dijk

it's de cock that makes the manEen reclame- of bedrijfsslogan kan net zo makkelijk ‘tenenkrommend slecht’ als ‘stiekem wel leuk’ zijn. Waarom zijn sommige slogans ontzettend sterk en slaan anderen de plank volledig mis? In ons boek Ik verf tot ik sterf proberen we antwoord te geven op die vraag. We doken in onze verzameling ‘slechte slogans’ die we in ruim vijf jaar tijd hebben opgebouwd en categoriseerden de bijna dertienhonderd slogans die we ingestuurd kregen van trouwe volgers. Bij de analyse van de vele slagzinnen valt een aantal dingen op.

Two talig

We komen bijvoorbeeld veel tweetalige slogans tegen, zoals bij Hema de musical, de winnaar van onze eerste jaarverkiezing in 2012: ‘Hema, de worst musical ever. Maar ook: ‘We do asbest we can’ (Sloopcombinatie Laren), ‘Ei love you (Productschap Pluimvee en Eieren), ‘Van die sign er niet zo veel!‘ (Robin Design). En natuurlijk ‘It’s de Cock that makes the man’ van herenmodezaak Jan de Cock uit Tilburg.

Kiplekker

Ook woordspelingen zijn populair bij sloganbedenkers. Een alzheimercafé adverteert bijvoorbeeld met de leus ‘Vergeet niet te komen, Croma met ‘Hoe maak ik mijn kiplekker?’ en trappenbouwer Van Baar met ‘Steeds betrapt op vakwerk’. Modebedrijf Henk is ‘Van onder tot boven goed’ en bouwbedrijf Pekadak rijdt rond met de slagzin ‘Geen woorden maar daken’. Maar let op: woordspelingen zijn gevaarlijk. Los van dat het vaak een kwestie van smaak is, moeten mensen een extra denkstap maken om de dubbelzinnigheid te begrijpen. En dat lukt niet altijd, zo betogen wetenschappers.

Sinterklaas

Een slogan met rijm dan? Rijmende slogans bekken lekker en zijn vaak beter te onthouden. Helaas blijken veel slogans rijm te hebben van een bedenkelijk Sinterklaasgedichten-niveau: te gezocht, te krom of net niet rijmend. Voor veel bezoekers van onze site is het een onuitputtelijke bron van ergernis. Om enkele voorbeelden te geven: ‘Wees niet dom, koop bij dierenwinkel.com’,Dikke neus, ik ga naar Schoenenreus’, ‘Tapijt zonder spijt’ (Handelsmarkt) en ‘Ik verf tot ik sterf’ (Schilder Vincent).

Goed fout?

De vraag blijft: wat maakt een slogan nu precies slecht? Eigenlijk zijn er twee categorieën slechte slogans. Ten eerste de écht tenenkrommend slechte: denk aan spelfouten en onbedoelde betekenissen. En ten tweede de slogans waarbij het een kwestie is van (goede of slechte) smaak, net als ‘foute’ muziek. De winnaars van onze jaarverkiezingen waren in ieder geval erg in hun nopjes met de dubieuze titel ‘Slechtste slogan van het jaar’. Ze konden namelijk rekenen op een fikse dosis publiciteit. Op die manier bereiken de slogans uiteindelijk precies waarvoor ze bedoeld zijn: ze trekken de aandacht, worden onthouden en vergroten de naamsbekendheid. Best goed eigenlijk.


Christine Liebrecht en Tefke van Dijk_Stef den Boer

Foto: Stef den Boer

Slechte Slogans werd in 2011 opgericht door Tefke van Dijk en Christine Liebrecht. Inmiddels hebben zij meer dan twaalfhonderd slogans op Slechteslogans.nl staan die vanuit het hele land via Facebook en Twitter zijn ingestuurd. Jaarlijks wordt tijdens de Verkiezing van de Slechtste Slogan bepaald welke leus het minst door de beugel kan. In 2016 won een Utrechtse kapper met ‘Zit je haircut’.

Christine Liebrecht is universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University. Tefke van Dijk is zelfstandig redacteur en journalist bij De Schrijfzolder.


Ik verf tot ik sterfWINNEN!

Op 7 juni verscheen het boek ‘Ik verf tot ik sterf’ van Christine en Tefke, met een verzameling van de opvallendste en creatiefste slogans evenals insights en achtergronden bij de teksten. Wij mogen vijf exemplaren weggeven! 🙂 Wil jij nog meer slechte slogans lezen? Doe dan mee! Laat ons in een reactie hieronder weten wat jouw favoriete (goede of slechte) slogan is en wie weet valt bij jou het boek op de mat.


Achter het net gevist? Het boek is ook hier te bestellen:


Lees ook »

74 reacties op Column: Slechte slogans

  1. Renzo
    / Antwoord

    Ik doe mee met : ” waar homo’s in roeren is wat wij vervoeren.” Echt heel fout. Al ken ik wat homo’s die daar werkelijk om zullen GIEREN, zo geestig.

    Groet, renzo verwer
    een schilderbedrijf dat ik ooit ga oprichten, zal als slogan hebben: “laat uw huis verven en verwennen door verwer” .

  2. linda vd heijden
    / Antwoord

    net reed ik achter vrachtwagen met dit reclamcadeautje: ‘www.dasnatuurlijklogischtiek.nl’

  3. Inge
    / Antwoord

    De allerslechtste slogan die ik ooit ben tegengekomen is een slogan om hard rijden binnen de bebouwde kom tegen te gaan. Er was zelfs een wedstrijd aan verbonden. Ik wil niet weten hoe slecht de overige inzendingen dan waren.

    De juiste snelheid,
    Is vertrekken op tijd

    (Jammer dat er geen foto’s kunnen worden geüpload)

  4. Sander
    / Antwoord

    Zoals reclame moet sign vind ik een erg slechte slogan

  5. Esther Potters
    / Antwoord

    Slechte slogan: ‘Tiet voor een goede BH’ (Lingeriewinkel)

  6. Anita H.
    / Antwoord

    Ik lees hier zoveel geweldige slechte slogans (sommige daarvan kende ik inderdaad wel); hier heb ik echt niets meer aan toe te voegen.

  7. Nans Van Herck
    / Antwoord

    De slogan van een plafonneerder (stucwerker): “mijn vrouw doet het met een vakman. En u?”

  8. Antoinette
    / Antwoord

    Niet per definitie mijn favoriet, maar zag vandaag hun busje rijden en moest meteen aan dit artikel denken..

    “Leaf it to us” (Hovenier)

    Aangezien ik nu toch reageer zal ik maar meteen opbiechten wat wél mijn favoriet is; “Zit je haircut”. Die is het té droogshampoo..

  9. Hugo
    / Antwoord

    Wij kijken uit naar uw komst (Monuta)

  10. Berny Wijsman
    / Antwoord

    In Eindhoven had je vroeger zo’n legerdump genaamd Her en der. Op de winkelruit stond: Her en der koopt in en ver.
    Briljant.

  11. Nikki Verlaan
    / Antwoord

    Ik vind het merk Cheaque erg sterk, zij geven Nederlandse woorden een buitenlandse uitspraak waardoor deze ineens chique overkomen. Deze zetten ze dan op kleding en cadeautjes. Teksten als: tu t’est belle, pas n’est couque en ou le wappeur, herken je pas als je ze hardop uitspreekt.

  12. Nienke
    / Antwoord

    Aanbieding voor BH’s: voor dat geld laat je ze niet hangen!

  13. Tessel Bonekamp
    / Antwoord

    Ik vind zelf de slogan van de wasstraat van Leus in Almelo geweldig!

    “Grote beurt, gratis zuigen (€4)”

    Ietwat vunzig maar zo geinig toepasselijk voor een wasstraat!

  14. Erik de Leest
    / Antwoord

    De beste ‘slogan’ is er één die niets zegt over het produkt en iedereen toch er meteen aan verbindt: “Ik vind het gewoon lekker”.

    Hoef geen merk of produkt te noemen….

    • Dinie
      / Antwoord

      En eigenlijk vind iedereen het gewoon lekker😂

  15. Ellis
    / Antwoord

    In Haarlem staat een kleine drukkerij. “Drukt alles, behalve zijn snor” staat er op zijn bord.
    Heerlijk fout!

  16. Vanessa Carels van de Vliet
    / Antwoord

    Het zijn soms niet zozeer de slogans, als wel de bedrijfsnamen zelf die tot lachen (of ergernis) aanzetten. Neem bijvoorbeeld Beenhakker, specialist op het gebied van mobiliteitshulpmiddelen. Of Bakkerij Akkermans, die in de volksmond dan dus Bakkermans wordt genoemd. Soms heb je helemaal geen slogan meer nodig…

  17. Coby
    / Antwoord

    Kijk op daken van dakdekkersbedrijf

  18. / Antwoord

    De beste en meteen oubolliste slogan is natuurlijk ‘Vis van Boor, lekker hoor’. Deze kraam stond jaren in Hilversum.

  19. Debby Marchena
    / Antwoord

    Stop de plofkip! (Slogan van Wakker Dier, voor “diervriendelijk” vlees, ook al zo’n giller)

  20. Joke Schuurman - Nagel
    / Antwoord

    Ik waag een gokje:
    Het betreft een tekst op een etalageruit van een winkel in verpakkingsmaterialen, die al heel lang niet meer bestaat en die hoogstwaarschijnlijk ook niet als slogan bedoeld was, maar in deze tijd waarschijnlijk wel als zodanig zou “blijven hangen”:

    Jansen & zoon
    Zakken

  21. Lizzy
    / Antwoord

    Slechtste slogan? “Have a happy period!” 🙂

  22. Gerard
    / Antwoord

    “Inmiddels hebben zij meer dan twaalf slogans op Slechteslogans.nl staan.”

    Wow, zó veel?! 😉

  23. Debbie Jansen
    / Antwoord

    Deze staat hoog op mijn favorietenlijstje: ‘Al meer dan 2000 jaar een begrip!’ (Jozefs Timmerwerken)

  24. Eelco de Vries
    / Antwoord

    Die van Heibedrijf Steenman vind ik wel sterk: “Iedere paal gaat erin”. Zeker zoals het gepresenteerd wordt krijgt de tekst een extra lading.

    • Mariët
      / Antwoord

      Zo ordinait

  25. Ans Vrijaldenhoven
    / Antwoord

    Voor elk karweitje groot of klein, moet je bij Hewi zijn, die gebruiken wij in onze familie, Hewi, dat is geen echt bedrijf, maar een combinatie van de namen van onze mannen Henk en Wim, al een lange tijd geleden bedacht toen ze samen een klusje deden, het is een slechte slogan omdat het een cliché is, maar wel leuk omdat hij alleen in de familie zo gebruikt wordt.

  26. Ans Vrijaldenhoven
    / Antwoord

    Voor elk karweitje groot of klein, moet je bij Hewi zijn, die gebruiken wij in onze familie, Hewi, dat is geen echt bedrijf, maar een combinatie van de namen van onze mannen Henk en Wim, al een lange tijd geleden bedacht toen ze samen een klusje deden, het is een slechte slogan omdat het een cliché is, maar wel leuk omdat hij alleen in de familie zo gebruikt wordt.

  27. J.C Tellier
    / Antwoord

    Vroeger ( misschien is ie er nog wel) was er ergens in de buurt van Wormerveer een houthandel met de naam Donker.
    Die hadden de Leus:” Steek uw licht op bij Donker”.
    Die vond ikzelf erg goed gevonden.

  28. Peter de Vries
    / Antwoord

    De slechtste? Dan nomineer ik Kruidvat voor de oeuvre prijs, keer op keer een hele slechte slogan in radiospotjes en posters

  29. Renate Schrooders
    / Antwoord

    Ik vind “ei love you” een topper! Leuke woordspeling 😊

  30. Mannes
    / Antwoord

    “Bij Jojanneke warm uit het panneke”

  31. / Antwoord

    “Als wij hebben gespoten, is alles wit”

  32. / Antwoord

    “Als wij hebben gespoten, is alles wit” van een schilders- en spuitbedrijf

  33. Bart Rond
    / Antwoord

    Onze slager ‘t Boektje in de Vlierboomstraat in Den Haag: Onbetwist de biefstukspecialist!

  34. / Antwoord

    Zit je haircut is maar een van de vele opzienbarende slogans die ik bij taalvoutjes zag langskomen. Ik wist niet dat Nederlanders zo’n hilarisch gevoel voor humor hebben. Tenminste, laten we het daar maar op houden…

  35. / Antwoord

    Zit je haircut is maar een van de vele opzienbarende slogan die ik bij taalvoutjes zag langskomen. Ik wist niet dat Nederlanders zo’n hilarisch gevoel voor humor hebben. Tenminste, laten we het daar maar op houden…

  36. Cindy Evers
    / Antwoord

    Te ver gezochte slogan van Fonq: ‘vind jouw mooi’. In een land waar 80% niet kan spellen, komt deze slogan niet over.

  37. Martin Jongejan
    / Antwoord

    ‘Steek uw licht op bij Donker’ stond jarenlang op de gevel van een loods langs de provinciale weg in de Zaanstreek.

  38. Saskia Lenaerts
    / Antwoord

    Mijn favoriet is nog steeds:”even Apeldoorn bellen”. Die staat voor mij synoniem aan ongelukjes of domme acties.
    Iedereen kende het maar van welk bedrijf het was…….. (centraal beheer met die leuke reclames).

  39. Gijske de Graaf
    / Antwoord

    Mijn vader is visboer en had in de wagen hangen: Beter één haring in de hand, dan de lucht van 10!

    Dus ik denk dat ik hem wel erg blij maak met dit boek!

  40. Maria van Vulpen
    / Antwoord

    Ik ga voor de slogan van taxibedrijf TCR ” uw vervoer is onze zorg” wordt al gauw ” uw vervoer is pns ‘n zorg”!

  41. Maria van Vulpen
    / Antwoord

    Ik ga voor de slogan van taxibedrijf TCR: ” uw vervoer is onze zorg”, wat in mijn ogen al gauw ” uw vervier is ons een zorg” wordt!

  42. Maria van Vulpen
    / Antwoord

    Ik ga voor de slogan van taxibedrijf TCR: ” uw vervoer is onze zorg”, wat in mijn ogen al gauw ” uw vervier is ons een zorg” wordt!

  43. Jeroen
    / Antwoord

    Inmiddels hebben zij meer dan twaalf slogans op Slechteslogans.nl staan…??

    Dus al bijna 13? Dat is wel heel erg veel 😀

  44. / Antwoord

    “Wees geen domme gans, steun de dierenambulance”
    Beetje verdrietige slogan, het is ook maar net hoe je ambulance uitspreekt, anders rijmt hij niet eens.

  45. / Antwoord

    “Wees geen domme gans, steun de dierenambulance”
    Beetje verdrietige slogan… Het is ook maar net hoe je ambulance uitspreekt, anders rijmt hij ook niet eens.

  46. Bianca van Rossum
    / Antwoord

    Ik kan van heel slogans genieten, maar mijn favoriete blijft toch echt die van de bloemist: “How mad is she?”

  47. Bianca van Rossum
    / Antwoord

    Ik kan van heel slogans genieten, maar mijn favoriete blijft toch echt die van de bloemist “How mad is she?”

  48. Martijn
    / Antwoord

    Er is maar 1 hele slechte slogan waar niemand meer over heen gaat: “iedere paal gaat erin”‘ van Heibedrijf Steenman.

  49. Bianca
    / Antwoord

    Ik kan van heel veel slogans genieten, maar mijn favoriete slogan blijft toch echt die van de bloemenwinkel “How mad is she?”

  50. Jantine
    / Antwoord

    In mijn woonplaats Apeldoorn is een groothandel in hout. Hun slogan: “Jongeneel, het hout nooit op”. Ik vind hem persoonlijk erg goed, maar zoals jullie al schrijven, dat is misschien een kwestie van smaak…

  51. Lyda Schulken
    / Antwoord

    Zelf vind ik de “spontane taalvoutjes” het leukst.Meestal per ongeluk ontstaan.
    Zoals een verkeerde letter,schrijfwijze of uitspraak.Bij mijn groenteman om de hoek (een Egyptenaar)stond een keer “goeie koop,spierzebenen”.
    Hilariteit alom.Toen ik de man uitlegde waarom ik moest lachen schaamde hij zich kapot.
    We hebben het bordje samen verbeterd. Op de markt een keer “sienaasappel” (ook een goeie trouwens) en die kraam was van een Nederlander!
    “Hondenfietsen verboden” ook een goeie zag ik een paar jaar geleden bij een landweggetje.
    Meestal moet ik wel lachen om de “vondsten”. Het houdt mij scherp!

  52. Jeroen
    / Antwoord

    Tja wat is slecht… Maar dat het niet alleen de kleine middenstander is die zich hiermee te kijk zet, bewijst een FB-post een stukje verderop in mijn tijdlijn. Ook Heineken kan er wat van!

    Een reclame voor een koeltas: Tas pas cool!
    Oei, niet een beetje slecht, maar ook nog slecht Nederlands.
    Hoe krijg ik de afbeelding naar jullie toegezonden?

  53. Joram de Boer
    / Antwoord

    De mooiste, vind ik zelf:
    Een timmerman timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord.
    (Aannemersbedrijf Braak, Velsen)

  54. Machteld Radstake
    / Antwoord

    Mijn broer en ik sturen sinds een aantal jaar foto’s naar elkaar op van slechte slogans. Busjes met slechte teksten waar we langsrijden (van bedrijf elpcheck de tekst can i elp you?), of andere plekken waar we slechte slogans tegenkomen. We kunnen hier dan allebei erg om lachen en dat is een leuke onderbreking tijdens de dag.
    Helaas lukt het niet om foto’s bij het bericht te delen, dus omschrijf ik er eentje van leefbaar Uden lijst van VVD, een campagne poster, met ‘ stem op een goeie peer.’ Daar plukt Uden vruchten van! En dan om het helemaal af te maken ook nog een foto van de heer René Peerenboom met zijn naam erbij geschreven.
    Ik zou heel graag het boek willen winnen zodat ik samen met mijn broer daar heel hard om kan lachen!

    • Johanna
      / Antwoord

      Ik denk dat u beter samen met uw broer ook een boek kan uitbrengen. Dan levert het nog wat op 😉

  55. P Groenland
    / Antwoord

    Think, it may be a bew experience.

  56. Wendy Ophof
    / Antwoord

    Wauw…. Ik heb zelf nog geen goed foute slogan gevonden maar mijn dag is goed begonnen met het lezen van deze!!! Echt hilarisch. Dank jullie wel voor deze vrolijke start van mijn dag!! En ik zou dolblij zijn om het boek te mogen winnen. “ELKE DAG BEGIN IK DAN MET EEN LACH”…. Ok geen foute slogan maar wel en gemeend antwoord….. groetjes van een hopelijk blije eigenaar van het boek😁😁

  57. D Verheijen
    / Antwoord

    Heerlijk boek! Mijn slechtste slogan: “uw uitvaart regelen is bij ons doodeenvoudig”

  58. Marin
    / Antwoord

    Elke paal gaat er in! Maar dan vooral omdat deze op een wel heel suggestieve manier is geplaatst … 😅
    Maarre … taalvoutjes zijn zelfs jullie (gelukkig) niet vreemd; ik lees in de laatste regel: “en wie valt bij jou het boek op de mat.” Geen idéé wat ik me hierbij moet voorstellen! 😉

  59. Jeroen
    / Antwoord

    Op de auto van een banketbakker: “hier gaat wat lekkers asn uw neus voorbij” 😏

    • Jeroen
      / Antwoord

      “aan” (stop de tijd)

  60. Geert Rona
    / Antwoord

    Bij ons in het dorp had je vroeger een winkeltje met van alles, kruidenierswaren, galaterieën, huishoudelijke zaken, enzovoort. De eigenaar heette Derk Stoffers.
    Op de voorgevel stond: Derk Stoffers ……… hier is’t.
    Wij als jeugd maakten er altijd van: Hier pist Derk Stoffers. Dat vond hij uiteraard niet leuk.
    De man had een bochel. In de volksmond heette hij dan ook Derk Bochel.

  61. Ingrid
    / Antwoord

    “Wij zorgen voor een hoop rommel” van afvalstoffendienst.nl, ik vind ‘n briljant 🙂

  62. Ron Mikkenie
    / Antwoord

    Ooit van de Nederlandse Spoorwegen: “Waar zouden we zijn zonder de trein?”. Als langdurig wachtende reiziger tijdens een verstoring is het antwoord wel heel erg simpel… op het perron.

    • Johanna
      / Antwoord

      … op de plaats van bestemming… (Mijn standaardantwoord op deze vraag.)

  63. Gozewina van Berghem
    / Antwoord

    Beste …….,

    Mijn inzending luidt,,

    Die Oostenrijker heeft een oostenrijker.

    Mvg,

    Gozewina van Berghem

  64. / Antwoord

    https://www.facebook.com/BloemArnhem/
    Hier hebben ze bijna wekelijks een nieuwe spreuk/slogan. Meestal nog actueel ook. ‘Ook zonder wifi zijn we een hotspot’, ‘een weekend zonder wijn is als een week zonder weekend’

  65. Sanne
    / Antwoord

    “Waar homo’s in roeren is wat wij vervoeren” vond ik achterop een giertruck. Op het randje, maar hij is daardoor wel altijd blijven hangen.

  66. Hans Wassink
    / Antwoord

    Gezien op een vrachtauto van een vleesgroorhandel:
    “Nice to Meat”…

  67. Marianne Hendriks-vd Meijs
    / Antwoord

    Slogan van heidebedrijf Steenman: elke paal gaat er in… vind ik persoonljjk wel heeeel slecht.
    Hoop dat ik win 🍀🍀
    Groetjes Marianne Hendriks

  68. Alissa Seijbel
    / Antwoord

    Ooit zag ik van een dakbedekker de slogan “Geen woorden maar daken”. Die heb ik altijd geweldig gevonden.

  69. Anja
    / Antwoord

    Een hele slechte slogan vind ik: In een wip een schone slip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De leukste voutjes »

Taalvoutjes-hebbedingen »