Wouter van Wingerden
Foto door Jan Arsenovic Kijk naar je eigen! Leedvermaak is zo oud als de mensheid. We vinden het heerlijk om te lachen om andermans stommiteiten. Het deed het v...

De titel Ik verf tot ik sterf, en 343 andere ‘slechte’ slogans zou kunnen doen vermoeden dat het boekje niets meer is dan een opsomming van slogans, maar niets is minder waar. In maar liefst 21 hoofdstukken wordt de lezer wegwijs gemaakt in de wondere wereld van de slagzin.
Door Berith van Pelt
Auteurs Christine Liebrecht en Tefke van Dijk zijn de oprichtsters van Slechteslogans.nl en initiatiefnemers van Neerlands Slechtste Slogan Verkiezing. Je zou denken dat zij na jaren omringd te zijn door reclameleuzen inmiddels wel weten wat een slogan slecht maakt, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Daarom laten ze in het boekje ook de juryleden van de verkiezing aan het woord over hun mening over goede en slechte slogans.
Hoewel een aantal punten door meerdere juryleden genoemd wordt – taal- en spelfouten worden over het algemeen niet gewaardeerd – is dat natuurlijk nogal subjectief. Dus krijgen ook een aantal wetenschappers de ruimte om te vertellen wat zij met hun onderzoek over taal ontdekt hebben. Zo is er onderzoek gedaan naar de associaties die wij Nederlanders krijgen bij woorden uit een andere taal. Het is gewoon wetenschappelijk onderbouwd waarom je meteen naar de drogist wilt rennen na het reclameblok, want tja … La vie est nou eenmaal belle. En bovendien: Alles wordt vergeten, maar nooit uw geur!
Natuurlijk ontkomen de auteurs er niet aan om lijstjes met slogans in Ik verf tot ik sterf op te nemen. Hoe kun je er anders 344 de revue laten passeren? De lijstjes worden ingeleid met interessante achtergrondinformatie en leuke weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat de slagzin Heerlijk helder Heineken al ruim vijftig jaar in gebruik is? Gelukkig zijn er ook foto’s van sommige slogans ‘in het wild’ opgenomen, anders zou je bijna niet geloven dat ze echt zijn.
De kers op de taart zijn de verslagjes van interviews met inzenders en de winnaars van de Slechtste Slogan Verkiezing. Het is fantastisch om te lezen dat de meeste winnaars blij zijn met hun eerste plaats en trots hun slogan op hun gevel laten prijken. It’s de Cock that makes the man is daar een mooi voorbeeld van. De winnaars kregen vaak ook nog een berg publiciteit op de koop toe; hun slogans zijn toch wellicht zo slecht nog niet.
Kortom, met Ik verf tot ik sterf kun je je verwonderen over, vermaken met of verbazen over talloze slogans van wisselende kwaliteit. Go fun yourself!
Is dit boek geschikt voor jou?
JA: Als je de jingle van het Kruidvat moeiteloos kunt voorzingen en alle reclamefolders, -spotjes en -boodschappen gretig tot je neemt. Of als je voornemens bent dat vanaf nu te doen.
NEE: Als je die teksten op busjes en gevels eigenlijk nooit hebt opgemerkt. Trouwens, wat is een slogan eigenlijk?
Auteurs: Christine Liebrecht en Tefke van Dijk
Uitgeverij: Amsterdam University Press
Verschenen: 2017
Pagina’s: 112
Lees ook de column van Christine Liebrecht en Tefke van Dijk over slechte slogans.
Hebben? Bestel:
Foto door Jan Arsenovic Kijk naar je eigen! Leedvermaak is zo oud als de mensheid. We vinden het heerlijk om te lachen om andermans stommiteiten. Het deed het v...
De zelfrijdende fiets van Google, deodorant met tompoucegeur van HEMA en de BigMac-kledinglijn van McDonalds. Wat deze drie zaken met elkaar gemeen hebben? De t...
V.O.U.T.J.E. In 2005 werd ik gevraagd de juryvoorzitter van het tv-spelletje Lingo te worden. Een baan met verantwoordelijkheid, de jury beoordeelt immers de wo...
Wat begon als Watergate heeft zich ontwikkeld tot Pepsigate. Hoe dat zit? Vivien Waszink legt het uit in haar column over dit bijzondere woord....