Column: Hij wilt
“Hoe vaak moet hij drinken?”, vroeg ik. “Zo vaak als hij wilt”, was het antwoord. Toen mijn zoontje net geboren was, kreeg ik een schat van een kraamverzorgster...
Vlam, vlek, vleum, vraak, vrek, vreek, flak, flen, fleeks, fleus, frak, fraas, freks, freun. Zo. Daar had ik niet van terug. Het was een schrijfoefening van school; jongste moest woorden opschrijven met f en v, met e, eu, a etcetera. Wat een freks is? En een freun? Hoezo? Schouders werden opgehaald.
Door Ludwina Nijhof
Ik werd me bewust van mijn strakke denkkader en bewonderde haar soepele geest. Zonder moeite een flak of fleeks uit je mouw schudden, ik geef het je te doen. ‘Out-of-the-box thinking noemen ze dat: uit de doos, buiten je kaders. Reclamemensen houden speciale out-of-the-box brainstorm-sessies. Ze verzinnen dan termen als ‘verzorgende crème met microdermalipiden en welzijnsmoleculen’. De sigarettenfabrikanten en de jongens van de Boereneieren gaan wel erg letterlijk om met het out-of-the-box denken. Er zitten tegenwoordig geen twintig, maar negentien sigaretten in een pakje en er zitten maar negen boereneieren in een doos. Ze hebben er gewoon eentje uit-de-doos gedacht. Wel zo lucratief.
Out-of-the-box reclame-uitingen vallen op, omdat ze ánders zijn. Dat moet je durven. Als redactielid van ons eigen dorpskrantje kreeg ik de advertenties altijd als eerste te zien. Zo ook die van een plaatselijk onderneemster. Er zat een briefje in mijn brievenbus met haar tekst: ‘Moorkoppen, nu 4 voor 3 euro!’ ‘Lekker dik en vet’ had ze er bij gezet. Kijk, dat is nog eens out-of-the-box, dacht ik verrast. Dat had ik niet achter haar gezocht. Maar helaas. Na plaatsing van de advertentie kwamen we erachter dat die laatste woorden niet op de moorkoppen sloegen, maar op de létters. Oeps.
“Hoe vaak moet hij drinken?”, vroeg ik. “Zo vaak als hij wilt”, was het antwoord. Toen mijn zoontje net geboren was, kreeg ik een schat van een kraamverzorgster...
Inmiddels kunnen we niet meer over straat zonder ze te zien: bedenkelijke slogans. Vaak zijn die slogans dan ingezonden voor onze site slechteslogans.nl. Ze sta...
“Ewa! Whatup? Fa waka, faffie. Boks. Niet? Aight, is cool. Thnx dat u me uit wilde nodigen, G. Ik solliciteer voor de functie van docent Nederlands, ja. Je weet...
De verkiezing Weg met dat woord! is na vijf jaar gestopt. Boe! We waren nog lang niet klaar met het verbannen van irritante woorden. Maar gelukkig hoeven we nie...